Wednesday, January 22, 2014

My Makeup Project

Assalamualaikum.

After dah berkurun aku tak main makeup or doing any makeup session, tak kira lah for myself or for others, finally today aku pegang jugak berus-berus makeup ni. Yeah. Im not a makeup artist though, I love makeup, but aku bukanlah jenis gadis-gadis yang sentiasa nak pakai makeup doplohpatjam or even nak keluar pun aku pakai bedak je. Simple. Cukupla. Sebab rasa berat je muka bila pakai makeup cause I have an oily skin and cepat berpeluh. Rimas kot.

Last, aku main makeup ni pun time dinner tahun lepas, i guess? Tak professional pun, main bantai je janji ada rupa cam orang pakai makeup kan. And rasa bangga kejap mampu mekap 4 orang sekaligus untuk Biomedical Engineering Night 2013. Semua member-member lah. Belajar makeup semua from Dr Youtube. Tapi aku kalau lama sangat tak sentuh benda-benda ni, memang lebam ah mata aku bantai. Pemerah pipi konon-konon nak buat shading effect, cesss end up jadi cam opera cina tebalnya. Hihi. 

Below is me and my friends yang aku makeup and jadi stylist untuk malam dinner tu. Semua barang-barang recycle. Jimat kos. Haha. Makeup pun sendiri je tak payah nak bayar berpuluh2 untuk satu malam. Tapi bukan professional touch la. Amature touch namanya. Tapi kesian gila kat dorang sebab warna skin lain-lain but aku ada satu tone je. So terpaksa jugaklah dorang ikut skin tone aku. Hihi. Selamat jugaklah dorang sanggup ambik risk jadi muka jerangkung atau tidak bila aku tolong makeup kan, harap-harapnya taklah kan.

Zulaikha Nabila.
Gaya shawl aku buat ni usually I used for my casual day, tapi aku pakai muka aku jadi bulat :/




Fadhila Alias.
Styled by herself, aku tolong makeup je.
Mira Aliaa.
Tudung tu actually bawal manik2 zue sebab tudung aku and mira semua tak kena dengan warna baju dia.
Then kitorang otter2 jadi shawl. Tapi makeup supposed warna turquoise tapi aku terbuat hijau.

Hanim Nordin.
Sibuk buat makeup semorang last2 aku pakai lens dengan lipstick semua dalam kereta sebab nak kejar masa.
Tudung just georgette biasa.

Pink and purple combination. Aaaa takde blender brush so dye takde shadow effect. 

Then, after this event, aku tolong roomate aku pulak makeup untuk dinner kolej. Hee. But yang paling aku susah nak adapt is eyebrow tu. Fuh. First time aku main lukis kening aku untuk photoshoot stock baru dulu, tapi sumpah cam haram. Buruk ya amat! Aku try padam balik tapi apehal makin gelap je ni. Shit. Camne ni, masa tak cukup. Last-last aku tangkap je gambar dengan kening ala-ala hitler tu. Malu gila. Wakaka. Sila lihat model yang berkening tebal di bawah. Tengok tu, da macam ulat bulu merangkak atas kening.
 So, since that aku memang tak usik langsung kening. Tengok kat youtube orang buat mudah je, cantik pulak tu. Stress when it comes to eyebrows part! Hari ni aku main-main makeup after mak aku keluar. Gahah. Sebab nak rompak pinjam barang makeup dia, so kena tunggu dia keluar dulu baru boleh main. Hihi. Pinjam sikit je. Ni pun main after dah lama tak usik barang makeup and also without assist from any sources macam youtube etc. So basically, this is all nak test skill lama yang tak seberapa yang dah terkubur. Below is what I used for this makeup session :

1. MAC foundation (mom's)
2. Maybelline Compact Powder (warna purple)
3. Miss Rose Eyeshadow Palette (mom's)
4. Stage Duo Blusher
5. Maybelline Nude Pink Lipstick (mom's)
6. Elianto Eyeliner

My first ever blusher that I bought myself during Stage Warehouse Sale
Finally I got my blender brush with affordable price and totally loving it!
My roomate gave me cause she dont know how to use it - it's in pencil form
My mom's. Mine is in 3D and the color is not arranged well like this

The results :



Okay tak? Mohon sifu-sifu tunjuk ajar. Ni pun tak shading or pakai concealer apa2. Eyeshadow pun main balun je, tapi mujurla takde rupa jerangkung sangat. Haha. Nampak jugak eyebag tu sebab tak letak concealer. Wuwuwu. Tapi sangatlah eksaited dapat guna blender brush baru tu thats why sibuk nak main-main makeup ni. Teehee.

Teringin nak pakai blusher yang warna coklat. I dunno whether usually MUA buat kat pipi tu shading ke atau warna blusher but in brown color. Hmmph.

Thank you for reading! Love, Hanim :)

0 109 orang komen: